• Bedrift: Jotun
  • Stilling: R&D Chemist
  • Arbeidssted: Sandefjord
  • Uteksamineringsår: 2021
  • Hovedretning: Organisk kjemi

Hvordan fikk du jobben hos Jotun og hvor lenge har du jobbet der?
Da jeg skrev master dukket det opp noen stillinger fra Jotun på finn.no. Jeg hadde hørt rykter om at de hadde splitter nye laber og søkte på den stillingen jeg syntes virket mest intressant som var et års vikariat på innovasjonsprosjekter av temperaturbestandige industrimalinger. Jeg ble kalt inn til 1.gangsintervju på teams, og ble tatt med til neste intervjurunde hvor jeg møtte en veldig trivelig gjeng i Sandefjord, presentere en caseoppgave og fikk jobbtilbud. Etter et års tid fikk jeg en fast stilling i samme avdeling, men med ansvar for korrosjonsbestandige primere. Nå har jeg vært i Jotun i halvannet år.

Kan du kort beskrive bedriften?
Jotun utvikler og produserer maling til mange ulike bruksområder. Det aller meste av materialer i dag må behandles for å forlenge sin servicetid og holdbarhet. Der kommer maling og Jotun inn i bildet og beskytter materialet så det skal vare lenger, i tillegg til å gi et unikt uttrykk gjennom valg av farge og glans. Som kjemiker jobber man hovedsakelig enten med teknologiutvikling, innovasjon eller eksisterende produkter. Når vi ser på teknologi undersøker vi grunnleggende og generelt om en ny type teknologi kan passe i en type maling. Om vi finner at det kan passe innen et spesifikt applikasjonsområde kan prosjektet gå over til et innovasjonsprosjekt hvor man utvikler mer målrettet et type produkt hvor blant annet marketing er med og setter retningslinjer for hvordan det ferdige produktet skal fungere og dermed hvilke markedsbehov det skal dekke. Kjemikeren sin rolle er å utvikle et produkt som kan balansere og oppfylle de gitte kravene. Kjemikeren må vurdere og teste råstoffer fra ulike leverandører, lage test-formuleringer og gjennomføre ulike tester avhengig av hva det ferdige produktet skal brukes til. Når et produkt er lansert må det følges opp og vedlikeholdes. Det innebærer blant annet å sørge for at formuleringen følger kommende reguleringer, møte kundebehov gjennom utvikling av farger og assistere fabrikker når de har behov for støtte.

Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg?
Først og fremst: dagene på jobb er aldri like! Det går i en blanding av arbeid på lab og testing av formuleringer med andre kjemikere og teknikere, møter med management, marketing, teknisk salg, prosess og leverandører av råstoffer, og kontorarbeid med testplanlegging, rapportering og ulike forespørsler på mail. Hva man bruker mest tid på avhenger veldig av avdelingen man jobber i, og hva slags kjemikerstilling man har. Noen kjemikere tilbringer mesteparten av tiden sin på lab, mens andre ikke jobber på lab i det hele tatt. Et viktig sosialt innslag i hverdagen er lunsj, kaffepauser og quiz med gode kolleger som gir en pause, men også rom for å bli bedre kjent og få hjelp til utfordringer man står overfor.

Hva er det beste med jobben din?
Det aller beste med jobben min er det gode arbeidsmiljøet. I min avdeling er ingen spørsmål dumme, og vi har en kultur hvor alle hjelper alle - litt som i HC. Det er skikkelig motiverende, hyggelig og gjør at man lærer om mye forskjellig!

Er det noe du skulle ønske du visste om arbeidslivet da du var student?
At alt rapporteres i word, og ikke latex!! Angrer likevel ikke på at jeg skrev alle rapporter i latex som student, for det er et mye bedre rapporteringsverktøy enn word.

Hvilke fag fra studiet opplever du som mest viktige/relevante for jobben du er i nå?
Det er den totale siv.ing. i kjemi-pakken jeg har bruk for i min jobb. Jeg må være kreativ, komme med nye innfallsvinkler og være fleksibel når jeg løser problemer. Det krever at jeg har god kontroll på kjemien bak produktene for å ta de beste avgjørelsene. Heldigvis er det mange rutinerte kjemikere som kan hjelpe, og jeg opplever at god kommunikasjon er helt essensielt for å jobbe effektivt. Sånn sett er EIT et nyttig fag fordi man blir mer bevisst hvem man selv er i en gruppe, og hvordan man kan tilpasse seg ulike grupper og behov. F.eks. kan kommunikasjonen inad i R&D være ganske annerledes enn den man har med marketing og de som ikke har en teknisk bakgrunn.


... ...